سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد رودکی چرا و توسط چه کسانی نوشته شد+متن کامل سند
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۹۳۱۷۱
به گزارش خبرنگار ایلنا،علیاکبر صفیپور (مدیرعامل کنونی بنیاد رودکی) در بخشی از مقدمه سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد رودکی که 24 خرداد منتشر شده؛ آورده است: توجه به جایگاه سازمانی که در آن کار میکنیم و نیز شرایط عمومی اقبالی که برای تولیدات و خدمات آن سازمان نزد افکار عمومی وجود دارد و حمایتهایی که از دولت و نخبگان جامعه دریافت میکند، میتواند به موفقیت و یا در هم شکستن آن نهاد کمک کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صفیپور در بخش دیگر این مقدمه گفته است: سند حاضر که حاصل شش ماه بحث، گفتگو، بررسی و تدوین نهایی است میکوشد به مطالب فوق پاسخی علمی و کارشناسی بدهد. امید است فرصتی باشد که با پیادهسازی آن، شاهد روزهای خوب از حضور بنیاد رودکی در کنار اهالی فرهنگ و هنر و آسانسازی مسیر تولید آثار ارزشمند و کشف و بهکارگیری استعدادهای درخشان هنری در کشور عزیزمان ایران اسلامی باشیم.
پس از این مقدمه فهرست سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد فرهنگی هنری رودکی به این شرح آمده است:
در ادامه هر یک از سرفصلهای این سند به صورت بسیار کلی شرح مختصری داده شده است. برای مثال در بخشی از پیشدرآمد این سند نیز آمده است: سند حاضر خلاصهای است از رویکرد استراتژیک بنیاد رودکی و تصمیمات آیندهساز این مجموعه که در آن ماموریت بنیاد، چشمانداز متصور برای مجموعه و نقشه راه حرکت در مسیر چشمانداز مدون شده است. این سند نتیجه هماندیشیها و گفتمان مستمر میان خبرگان، کارشناسان و مدیران مجموعه بنیاد فرهنگی و هنری رودکی بوده است و اهتمام مجموعه در بدست آمدن این سند گواهی است بر عزم راسخ مجموعه بنیاد رودکی در راستای انجام هرچه بهتر ماموریتهای سازمان و تحقق هرچه بیشتر اهداف ارزشمندی است که نتایج آن موجب رشد تعالی جامعه فرهنگی و هنری کشور خواهند شد.
همچنین فلسفه وجود بنیاد رودکی در دو بخش آسانسازی ارائه آثار هنری و زمینهسازی برای تاثیر هنر ایرانی بر اقشار مختلف جامعه تقسیمبندی شده و توضیح بسیار مختصر و کلی درباره آن بیان شده که چندان تکلیف خود بنیاد رودکی را نیز مشخص نمیکند.
در بخش دیگری از این سند که با سرفصل انتظارات ذینفعان کلیدی تهیه شده نیز آمده است: مهمترین انتظارات ذینفعان کلیدی سازمان را میتوان در سر فصلهای زیر دستهبندی کرد: حفظ جایگاه و شانیت تالارها و برج آزادی، رعایت چارچوبها و موازین ملی- دینی در برنامهها و فعالیتها و اولویت دادن به آثار فاخر هنری و دارای ریشه ایرانی.
این نگاه کلیگرایانه در سایر بخشهای سند نیز دیده میشود؛ برای مثال درباره ماموریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی عنوان شده است: تلاش ما بر ارائه بستر و امکانات مناسب اجرا در سطح کشور، حمایتهای مادی و معنوی تولید آثار هنری مستعد، شناسایی و پرورش استعدادهای هنری و ایجاد حلقه ارتباطی بین هنرمندان و مخاطبان استوار است. عزم ما بر عرضه آثار هنری با کیفیت، خلاقانه، متنوع و نماد فرهنگ بومی و آئینی با تکیه بر جایگاه مجموعه در اذهان عمومی و اهمیت مجموعه برای هنرمندان، منتقدان و رسانهها است.
این سند در بخش دیگری با سرفصل انگیزه و کارآمدی کارکنان به ویژگیهای کارکنان بنیاد رودکی پرداخته اما درباره شرایط و مسئولیتهای بنیاد در قبال کارکنانش سکوت اختیار کرده است.
در بخش برنامهریزی اجرای اثر بخش ارکسترهای ملی و بینالمللی نیز با بیانی بسیار کلی آمده است: با توجه به اینکه مسئولیت ارکسترهای ملی و سمفونیک و ...برعهده بنیاد رودکی قرار داده شده است لازم است تا با برنامهریزی صحیح و اثر بخش سعی در برگزاری فاخر و با کیفیت ارکسترها در سطح کشور و ارتقای دانش مخاطبان از چیستی ارکسترها صورت پذیرفته و همچنین از طریق برگزاری برنامههای مشترک با گروههای بینالمللی سطح تعامل فرهنگی با سایر فرهنگها را مهیا نمود.
بخش دیگری از سایر سرفصلها و تقسیم بندیهای این سند عبارتند از: اقدامات کوتاه مدت: اجرای مستمر ارکسترها در سراسر کشور، اقدامات میان و بلند مدت: برگزاری ارکسترهای بینالمللی، ایجاد ارکستر سازهای ایرانی، اقدامات متناظر با موضوع توسعه تقاضای گردشگری: اقدامات کوتاه مدت – اقدامات کوتاه مدت: بازنگری در زیر ساختها، جاذبهها و برنامههای برج آزادی و تالار وحدت با رویکرد ایجاد انگیزه و جذابیت برای جذب گردشگران، اقدامات متناظر با موضوع برنامهریزی هنری جهت به کارگیری ظرفیتها: اقدامات کوتاهمدت: تدوین شاخصها و روش مناسب ارزیابی و اولویتبندی آثار هنری، طراحی و استقرار نظام اولویتبندی و برنامهریزی سبد برنامههای هنری، اقدامات میان و بلندمدت: مشارکت در نمونهسازی و تولید آثار هنری با مشارکت هنرمندان.
اینکه معمولا در سندنویسی سعی میشود به صورت کلی مسئولیتها و اهداف و کارکرد یک مجموعه یا یک حوزه تعیین شود چندان مسئله عجیبی نیست؛ منتهی زمانی سندی تدوین میشود که بسیاری از نکات مبهم و وظایفی که میتواند محل اختلاف باشد قرار است به روشنی بیان شود. یعنی در سندنویسی تکلیف بسیاری از مسائل به طور شفاف مشخص میشود و پس از تصویب آن، جزئیات بیشتر توسط کارگروههای تخصصی در قالب آئیننامه اجرایی و یا قانون مشخص میشود.
اما در سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد فرهنگی هنری رودکی به نظر میرسد دستاندرکاران نگارش سند به قدری کلی به موضوعات نگاه کردهاند که عملا هیچ کارشناسی نمیتواند تفاوت بود و نبود سند را دریابد و درنهایت تنها سه مورد در کل سند میتوان یافت که بهطور مشخص وظایفی را برای بنیاد رودکی صراحتا بیان کرده است؛ و آن نیز شامل ایجاد ارکستر سازهای ایرانی، راهاندازی سامانه باشگاه مخاطبان و تامین الزامات و ادوات آموزشی به منظور کیفیسازی خدمات مرکز آموزش است.
در بخشی از این سند، درباره انتظارات ذینفعان کلیدی سخن گفته شده است؛ اما مشخص نشده این ذینفعان دقیقا چه کسانی هستند؟ فراموش نشود که از آنجا که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، بنیاد رودکی تنها موسسه فرهنگی محسوب میشود که ردیف بودجه مستقیم دارد؛ مشخص شدن ذی نفعان در این سند از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در بخش برنامهها و اقدامات عملیاتی نیز از تغییر وضعیت و همراستاسازی ابعاد مختلف سازمان سخن گفته شده است اما ابعاد و شیوه این تغییر سازمان مشخص نشده است.
آیا قرار است موزه هنرهای معاصر به مجموعه بنیاد رودکی اضافه شود یا قرار بر واگذاری برج آزادی به شهرداریست؟ سوالات دیگری هستند که سند به آنها نپرداخته است و پاسخ روشنی برای آنها نداشته است.
بخش دیگری از این سند درباره ارزیابی آثار هنری برای اجرای در تالارهای زیر نظر بنیاد رودکی است؛ اما دقیقا مشخص نشده مسئولیت این ارزیابی برعهده چه بخش و چه افراد حقوقی خواهد بود.
نکته مهمتر اینکه اصلا مشخص نیست چه کسانی در تدوین این سند همکاری کردهاند؛ انتشار اسامی تهیهکنندگان و حتی مشاورانی که در این کار همکاری داشتهاند از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به هر حال باید مشخص باشد از چه وزنههایی در عرصههای مدیریتی و همچنین حوزهای مختلف هنری برای تدوین سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد رودکی بهره گرفته شده است.
انتشار این سند در حالی اتفاق افتاده که هیئت امنای بنیاد رودکی را سیدرضا صالحیامیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدباقر نوبخت (معاون رئیس جمهور)، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی اصغر کاراندیش مروستی (معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مرتضی کاظمی (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) تشکیل میدهند. همچنین محمود عزیزی، ابولقاسم ایرجیکجوری و محمدحسن شاهنگیان نیز اعضای هیئت مدیره بنیاد رودکی هستند.
براساس این سند باید به بنیاد رودکی نگاهی دولتی داشت یا آن را در زمره موسسات فرهنگی انتفاعی غیردولتی به شمار آورد؟ نسبت میان سیاستهای درنظر گرفته شده برای این سند و بحثهای مرتبط با گردشگری را چگونه میتوان روشن و سپس در برنامهریزیهای اجرایی؛ پیادهسازی کرد؟ ناظرای اصلی اجرای سند چه کسانی از کدامین دستگاهها و نهادهای فرهنگی و نظارتی هستند؟... این سوالات و پرسشهای دیگری که سند به آنها پاسخی نداده است؛ همگی مجهولاند. تا آنجا که میتوان گفت سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد رودکی نکات گنگ بسیاری در خود دارد که هرگز پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.
به هر روی متن کامل سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد رودکی که 24 خرداد 96 یعنی درست پس از اعلام خبر استعفای علیاکبر صفیپور به عنوان مدیرعامل بنیاد رودکی منتشر شد، به قدری گنگ است که کاربرد آن را تا حدود زیادی با سئوال مواجه کرده است.
متن کامل سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد فرهنگی هنری رودکی
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمایت ۳ میلیاردی بنیاد علم ایران از طرحهای نوظهور و ۱.۵ میلیاردی از ریاضیدانان
مدیر پژوهش، نظارت و ارزیابی بنیاد علم ایران از اجرای برنامه بدیع الظهور از سوی این بنیاد خبر داد و گفت: در این برنامه تا سقف ۳ میلیارد تومان برای کسانی که فناوریهایی که در دنیا اجرایی نشده است را تا TRL ۵ توسعه دهند، پرداخت میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مالک نادری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم بزرگداشت روز استاد با گرامیداشت این روزگفت: معمولا در کشورهای دنیا گرنتهایی وجود دارد که از حوزههای علم و بنیادهای علمی حمایت میکند و به نوعی ریشه حرکتهای فناوری را در جایگاه علم تقویت میکند.
نادری با اشاره به بنیادهای علم موجود در دنیا خاطر نشان کرد: در ایران نهادی از سال ۸۳ به نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تاسیس شد، ولی نگرش بنیانگذاران این بنیاد از روز اول، تاسیس بنیاد علم بوده است.
مدیر پژوهش، نظارت و ارزیابی بنیاد علم ایران اظهار کرد: در سال گذشته با پیگیریهای رئیس بنیاد علم و حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، این نام صندوق به بنیاد علم ایران تبدیل شد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: بنیاد علم ایران در سالهای گذشته حمایتهایی را از رسالههای دکتری، محققان پسادکتری، طرحهای پژوهشی، حمایت از کرسیها و اعطای گرنت را داشته است.
نادری یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ با توجه به حمایتهایی که معاونت علمی به عمل آورد و برنامه ریزیهایی که در بنیاد علم صورت گرفت، برنامهای تحت عنوان برنامه " هشتاد_بیست" پیگیری کردیم. به این معنا که ۲۰ درصد بودجه بنیاد برای ۸۰ درصد طرحهایی که هر استاد علاقهمند به اجرا تحقیقات پایه و ابتدایی است، اختصاص داده شود.
به گفته وی بر اساس این طرح ۸۰ درصد بودجهها برای ۲۰ درصد از تحقیقاتی که نیاز به بودجه بیشتری دارد، اختصاص یابد تا حرکت علمی قوی را ایجاد کند.
مدیر پژوهش، نظارت و ارزیابی بنیاد علم ایران ارتقا سطح حمایتها را از دیگر تحولات این بنیاد ذکر کرد و گفت: در حوزه رسالههای دکتری نیز اعلام شده است که اگر دانشجویان از پروپوزالهای خود تا سال ۱۴۰۰ دفاع کرده باشند میتوانند نسبت به دریافت حمایتها اقدام کنند. ما مشکل اعتبارات نداریم، ولی علاقهمند به دریافت طرحها هستیم.
نادری اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۳۵ میلیون تومان از هر رساله دکتری حمایت میشود که بخشی از آن به استاد راهنما پرداخت میشود.
به گفته وی در حال حاضر به محققان پسادکتری به میزان ۸۰ درصد حقوق استادیار پایه ۱ که مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان میشود، پرداخت خواهد شد ضمن آنکه ۹۰ میلیون تومان گرنت برای مواد اولیه و ازمایشگاهها و ... اعطا میشود.
مدیر پژوهش، نظارت و ارزیابی بنیاد علم ایران یادآور شد: برای طرحهای پژوهشی تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت میشود و اگر همکاری خارجی در این طرحها حضور داشته باشند، ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز اعطا خواهد شد.
وی با اشاره به قابلیتهای بین المللی بنیاد علم ایران گفت: بنیاد علم چین با طرح راه ابریشم یکی از این زمینههای همکاری بینالمللی است که مبالغ خوبی (۱.۵ تا ۲ میلیاردتومان) از طرحها حمایت میکند.
نادری خاطرنشان کرد: همچنین با همکاری بنیاد علم روسیه دو فراخوان منتشر کردیم و یک فراخوان دیگر نیز در دستور کار داریم و طی آن تا حدود ۲ میلیارد تومان از طرحها حمایت میشود ضمن آنکه برنامه همکاری با بنیاد علم ازبکستان را نیز اجرا شده و فراخوان مشترک منتشر شده همچنان در حال پذیرش طرحهای تحقیقاتی است.
به گفته وی در برنامه همکاری با بنیاد علم ازبکستان تا ۲ میلیارد تومان از طرحها حمایت میشود.
نادری ادامه داد: از یک سال قبل همکاری با ستادهای معاونت علمی را آغاز کردیم، بر اساس تقسیم کاری که در معاونت علمی صورت گرفته به این صورت است که بر طبق آن حمایت از تحقیقات بنیادی و پایه تا TRLهای ۴ تا ۵ به بنیاد علم ایران واگذار شده است.
وی افزود: ستادهای معاونت علمی که میخواهند طرحهای در TRLهای ۴ تا ۵ اجرایی کنند از طریق بنیاد علم اقدام میکنند. از این رو فراخوانهایی را با ستاد علوم زیستی، نانو، علوم شناختی و هوش مصنوعی را منتشر کردیم و سقف حمایتهای ما تا سقف یک میلیارد تومان است.
نادری اعطای گرنت را از دیگر زمینههای حمایتی بنیاد علم ایران نام برد و اظهار کرد: این گرنتها دارای انواع مختلفی است از جمله گرنت آغاز است و بر اساس آن اگر دانشگاهی از ۵۰ دانشگاه اول دنیا، هیات علمی جوانی را استخدام کنند، به مدت ۲ سال و هر سال به مبلغ ۴۲۰ میلیون تومان پرداخت میشود تا استاد بتواند زیر ساخت آزمایشگاهی برای خود فراهم کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از گرنت استقرار به عنوان یکی دیگر از حمایتهای این بنیاد یاد کرد و گفت: دانشگاهی که اقدام به استخدام فارغ التحصیلان زیر ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا کنند مبالغ قابل توجهی را برای دو سال پرداخت خواهیم کرد.
مدیر پژوهش، نظارت و ارزیابی بنیاد علم ایران با بیان اینکه کارهای دیگری را در دستور کار داریم یکی از آنها را حرکت در مرزهای دانش جهانی دانست و توضیح داد: افرای که مقاله آنها در ژورنالهای معتبری، چون نیچر و Science و ۵۰ مجله برتر دیگر منتشر شود بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان حمایت میشود. در سال گذشته ۶ نفر موفق به دریافت این گرنت شدند.
وی با اشاره به اجرای برنامه بدیع الظهور توضیح داد: در این برنامه تا سقف ۳ میلیارد تومان برای کسانی که فناوریهایی که در دنیا اجرایی نشده است را تا TRL ۵ توسعه دهند، پرداخت میشود.
به گفته وی تاکنون ۱۵ طرح در قالب طرح بدیع الظهور حمایت شده است.
نادری با بیان اینکه اجرای برنامه حرکت در مرز ریاضی را شروع کردیم گفت: این برنامه تا ۱۵ خرداد جاری باز است و تا سقف ۱.۵ میلیارد تومان از ریاضیدانان و محققان حوزه ریاضی حمایت خواهد شد.
نادری گفت؛ برنامه خوشههای ما برنامهای است که افراد به صورت تیمی برنامه ملی را دنبال و نیاز مرز دانش را برای کشور برطرف کنند تا سقف ۴.۵ میلیارد تومان حمایت میشوند.
وی با اشاره به حمایت از کرسیهای علمی گفت: در هر کشوری بالاترین رده علمی، حمایت از کرسیها است که به اساتید نامدار تعلق میگیرد. هر استاد شناخته شدهای که یک بسته پژوهشی ۵ ساله را اجرایی کند میتواند نسبت به دریافت کرسی اقدام کند و سقف حمایتها برای ۳ تا ۵ سال بین ۴.۵ تا ۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.