دلیل ضعف در نمایشنامههای امروز چیست؟/جوانان با نوشتن یه متن کوتاه خود را نمایشنامهنویس می دانند
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۳۵۸۹۷
خبرگزاری میزان- نویسنده سریال "پایتخت" گفت: به تازگی مراحل نگارش فیلمنامه سریال "زوج و فرد" را برای تلویزیون به پایان رسانده و فیلمنامه را به تهیه کننده سپردهام اما هنوز درخصوص زمان ساخت و یا کارگردان اثر با من صحبتی نشده است.
کوروش نریمانی نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص فعالیتهای اخیر خود در زمینه فیلمنامهنویسی گفت: به تازگی مراحل نگارش فیلمنامه سریال "زوج و فرد" را برای تلویزیون به پایان رسانده و فیلمنامه را به تهیه کننده سپردهام اما هنوز درخصوص زمان ساخت و یا کارگردان اثر با من صحبتی نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره مضمون و فضای این سریال افزود: سریال زوج و فرد در فضایی دانشگاهی و کاملاً جوان میگذرد و محوریت آن درباره ازدواج دانشجویی است. این سریال مشکلات و دغدغههای پیرامون ازدواج را در فضایی طنز و کمدی روایت خواهد کرد.
نویسنده سریال پایتخت در مورد حذف بخش نمایشنامه نویسی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: طبق صحبتهای انجام شده و اخباری که به من رسیده این بخش قرار نبوده و نیست که حذف شود بلکه خانه تئاتر در کنار انجمن نمایشنامه نویسان ایران و جشنواره فجر به دنبال راهکاری تازه برای ارزش نهادن به بخش نمایشنامه نویسی هستند. اینها در حد شنیدههای من است اما به احتمال زیاد جایزه نمایشنامهنویسی از این بخش به صورت مجزا برترینهای این عرصه را معرفی خواهد کرد.
وی درباره آینده نمایشنامه نویسی تئاتر با توجه به وضع موجود تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت کلی تئاتر به هیچ عنوان وضع خوبی نیست و به طبع این وضع روی بخش نمایشنامه نویسی هم تاثیر گذاشته و کمتر کسی برای نگارش نمایشنامه رغبتی از خود نشان میدهد. یکی از عمدهترین دلایل این بی رغبتی را میتوان بخش مالی قضیه دانست. نمایشنامهنویسی برخلاف بخشهایی مانند بازیگری و کارگردانی مهجور مانده و توجه خاصی به آن نمیشود.
کارگردان نمایش "دن کامیلو" در همین راستا ادامه داد: فارغ از نبود شرایط اقتصادی خوب برای نمایشنامه نویسان بخش مهمتر، بیارزش جلوه دادن این بخش از سوی برخی هنرمندان است. در سینما و تلویزیون هم این اوضاع وجود دارد و کمتر کسی بهای آنچنانی به فیلمنامه نویس میدهد. از نظر من مقصر اصلی این اتفاق را باید تهیهکنندگان دانست زیرا همیشه ارزش بسیار کمی برای فیلمنامه نویسان قائل شدهاند و این به تئاتر هم تسری پیدا کرده است. امیدوارم این مشکل به سرعت حل شود چون نمایشنامه رکن اصلی تئاتر بوده و اگر آن را از تئاتر بگیریم هیچ چیز باقی نخواهد ماند.
وی نبود قیمتگذاری مدون برای متون را یکی دیگر از مشکلات نمایشنامه و فیلمنامه نویسی دانست و افزود: معمولاً بهای مشخصی بر اساس کیفیت آثار برای متون در نظر گرفته نمیشود. این اتفاق علاوه بر تئاتر در سینما هم وجود دارد. در سینما فیلمنامه نویسان بر اساس ژانر کاری و سابقه خود دستمزد را تعیین میکنند و مرجع خاصی برای ارزش گذاری بر متون نه در تئاتر و در سینما و تلویزیون وجود ندارد.
کارگردان نمایش "هیپوفیز" وضع کیفی آثار نمایشی را نامطلوب خواند و اضافه کرد: این بی میلی و کم ارزش نهادن نمایشنامه باعث شده تا آثار همه در سطحی پایین و تکراری تولید شوند و از خلق تازه خبری نباشد. در بخش نمایشنامه نویسی کمدی اوضاع بسیار بدتر است. در حال حاضر نمایشنامه کمدی درست و تفکرمحور بسیار کم شده و اغلب آثار کمدی صرفاً در جهت خنداندن مخاطب و سطحی شدهاند.
نریمانی وظیفه هنرمند را وظیفهای سنگین برای حل مشکلات تئاتر توصیف و خاطرنشان کرد: در اولین گام یادمان نرود که خود هنرمندان هم در این وضع بد سهیم هستند. در حال حاضر تعداد زیادی سالن نمایش وجود داشته و آثار زیادی روی صحنه میروند اما از لحاظ متن بسیاری از آثار درجه بالایی ندارند. متاسفانه هماکنون جوانان با اولین نوشته خود را نمایشنامه نویس میدانند و هیچ جایی نیست که مشخص کند که آیا آثار آنان را میشود نمایشنامه نویس دانست یا نه. بسیاری نمایشنامه نویسان امروز کار نوشتن را سهل گرفتهاند و خیلی راحت و در زمانی کوتاه متون را مینویسند پس نمایتوان انتظار بالایی از کیفیت آثار روی صحنه داشت.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چهرههای مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلالالدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
به گزارش همشهری آنلاین، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود.
ژاله آموزگاراین در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیمدر پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
حسن فتحیاین اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در همین زمینه میرجلالالدین کزازی؛ استاد زبان و ادبیات فارسی و شاهنامهپژوه در حاشیه اکران خصوصی «مست عشق» برای ادیبان و چهرههای فرهنگی درباره این فیلم اظهار کرد: از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم.
او افزود: آن دریافتی که این هنرمندان از چهره مولانا و منش و کنش او داشتهاند، در بخشی گسترده در این آفریده هنری بازتاب یافته است. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.
کزازی درباره گفتوگوهای بین شمس و مولانا که از دید برخی، شاید برای مخاطب عام دیریابتر باشد و اینکه آیا فیلم توانسته شمایی از مولانا و شمس را به مخاطب عامتر معرفی کند، گفت: بیشینه این گفتوگوها چون از آبشخورها ستانده شده بود، از ویژگیهای بسیار پسندیده فیلم شمرده میشود اما زبان فیلم، شاید ناچار بودهاند من داوری نمیکنم، با زبان روزگار مولانا همیشه سازگار نبود، شاید میخواستهاند که بیننده امروزین بتواند پیوند بیشتری با فیلم بیابد. ببینندهای که با ادب پارسی و زبان مولانا به بسندگی آشنا نیست.
کد خبر 849267 منبع: ایسنا برچسبها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران مولانا سینمای ایران شهاب حسینی (بازیگر)